تراکم پستان و گزارش ماموگرافی شما

تراکم پستان و گزارش ماموگرافی شما

ماموگرافی منظم بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. اما اگر گزارش ماموگرافی شما نشان می دهد که بافت سینه متراکم دارید، ممکن است تعجب کنید که این به چه معناست.


بافت متراکم سینه چیست؟

تراکم پستان اندازه گیری میزان بافت فیبری و غده ای (همچنین به عنوان بافت فیبروگلندولار ) در سینه شما در مقایسه با بافت چربی وجود دارد. ربطی به سایز یا سفتی سینه ندارد.

سینه ها از لوبول ها، مجاری و بافت همبند چربی و فیبری تشکیل شده اند.

لوبول ها غدد کوچکی هستند که شیر تولید می کنند، در حالی که مجاری لوله های کوچکی هستند که شیر را از لوبول ها به نوک پستان می برند. لوبول ها و مجاری با هم به عنوان بافت غده ای شناخته می شوند .
بافت فیبری و چربی به سینه ها اندازه و شکل می دهد و سایر ساختارها را در جای خود نگه می دارد.
تصویر رنگی که ساختار سینه را نشان می دهد (از جمله محل آرئول، نوک پستان، مجاری جمع کننده، مجاری، لوبول ها، بافت همبند چربی، سلول های مجرای و سلول های لوبولار)
بافت فیبری و غده‌ای در ماموگرافی سخت‌تر دیده می‌شود، بنابراین اگر تعداد زیادی از این بافت‌ها (و نه به اندازه چربی) داشته باشید، ممکن است بافت سینه شما «متراکم» نامیده شود. 

داشتن بافت متراکم سینه شایع است. برخی از زنان بافت سینه متراکم تری نسبت به سایرین دارند. برای اکثر زنان، سینه ها با افزایش سن کمتر تراکم می شوند. اما در برخی از زنان، تغییر کمی وجود دارد.

چگونه بفهمم سینه های متراکمی دارم؟

رادیولوژیست ها پزشکانی هستند که ماموگرافی (و سایر انواع آزمایشات تصویربرداری) را "خواندن" می کنند. آنها ماموگرافی شما را از نظر نواحی غیر طبیعی بررسی می کنند و همچنین تراکم سینه را بررسی می کنند. 

4 دسته تراکم سینه وجود دارد. آنها تقریباً از تمام بافت های چربی به بافت های بسیار متراکم با چربی بسیار کمی تبدیل می شوند. رادیولوژیست به ماموگرافی های شما نگاه می کند تا مشخص کند کدام یک از 4 دسته به بهترین وجه تراکم سینه های شما را توصیف می کند:

 رده الف: سینه ها تقریباً همه بافت چربی هستند.

 دسته B:  نواحی پراکنده ای از بافت غده ای متراکم و فیبری وجود دارد (در ماموگرافی به صورت مناطق سفید دیده می شود).

 رده C:  قسمت بیشتری از پستان از بافت غده ای و فیبری متراکم ساخته شده است (توصیف شده به صورت متراکم ناهمگن ). این می تواند دیدن توده های کوچک در داخل یا اطراف بافت متراکم را دشوار کند، که به صورت نواحی سفید نیز ظاهر می شوند.

 دسته D: سینه ها بسیار متراکم  هستند ، که دیدن توده ها یا سایر یافته هایی را که ممکن است به صورت نواحی سفید در ماموگرافی ظاهر شوند دشوارتر می کند. 

به طور کلی، بیمارانی که تراکم سینه آنها در دسته های C (به طور ناهمگن متراکم) یا D (بسیار متراکم) قرار می گیرد، دارای بافت متراکم سینه در نظر گرفته می شوند. این شامل حدود نیمی از زنانی است که در ایالات متحده برای جستجوی سرطان سینه ماموگرافی انجام می دهند.

گزارش‌های ماموگرافی که به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ارسال می‌شوند معمولاً شامل شرحی از تراکم سینه‌ها هستند، بنابراین ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند به شما بگوید که آیا ماموگرافی شما نشان می‌دهد که سینه‌های متراکم دارید یا خیر. در گزارش‌های ماموگرافی که مستقیماً برای بیماران ارسال می‌شود، اغلب به تراکم سینه نیز اشاره می‌شود، اگرچه عبارات استفاده شده در این گزارش‌ها اغلب متفاوت است (به زیر مراجعه کنید).

آیا گزارش ماموگرافی باید شامل تراکم سینه باشد؟

اگر بافت سینه شما متراکم نباشد ، گزارش می گوید: «بافت سینه می تواند متراکم باشد یا متراکم نباشد. بافت متراکم یافتن سرطان سینه در ماموگرافی را دشوارتر می کند و همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. بافت سینه شما متراکم نیست. در مورد تراکم سینه، خطرات سرطان سینه و وضعیت فردی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. 

اگر بافت سینه شما متراکم باشد ، گزارش می گوید: «بافت سینه می تواند متراکم باشد یا متراکم نباشد. بافت متراکم یافتن سرطان سینه در ماموگرافی را دشوارتر می کند و همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. بافت سینه شما متراکم است. در برخی افراد با بافت متراکم، سایر آزمایشات تصویربرداری علاوه بر ماموگرافی ممکن است به یافتن سرطان کمک کند. در مورد تراکم سینه، خطرات سرطان سینه و وضعیت فردی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

علاوه بر این، گزارش های ماموگرافی ارسال شده به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید شامل ارزیابی کلی از تراکم پستان با استفاده از 4 دسته بندی که در بالا توضیح داده شد باشد.

همه مراکز ماموگرافی در ایالات متحده باید تا 10 سپتامبر 2024 از این قانون پیروی کنند، اگرچه بسیاری از آنها قبلاً این کار را انجام می دهند.

چرا تراکم سینه مهم است؟

تراکم سینه به دو دلیل مهم است:

زنانی که بافت سینه متراکم دارند، در مقایسه با زنانی که بافت سینه متراکم کمتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. در حال حاضر مشخص نیست که چرا بافت متراکم پستان با خطر سرطان سینه مرتبط است. ممکن است بافت متراکم پستان دارای سلول های بیشتری باشد که می توانند به سلول های غیر طبیعی تبدیل شوند.
بافت متراکم سینه همچنین تشخیص سرطان در ماموگرافی را برای رادیولوژیست ها دشوارتر می کند . بافت متراکم (فیبری و غده ای) پستان در ماموگرافی سفید به نظر می رسد. توده‌های سینه و سرطان‌ها نیز می‌توانند سفید به نظر برسند، بنابراین بافت متراکم می‌تواند دیدن آنها را سخت‌تر کند. در مقابل، بافت چربی در ماموگرافی تقریبا سیاه به نظر می رسد، بنابراین اگر بیشتر پستان بافت چربی باشد، دیدن توموری که سفید به نظر می رسد آسان تر است.

اگر سینه های متراکمی دارم، آیا باز هم نیاز به ماموگرافی دارم؟
بله. بیشتر سرطان‌های سینه را می‌توان در ماموگرافی حتی در زنانی که بافت سینه متراکمی دارند، مشاهده کرد، بنابراین انجام منظم ماموگرافی همچنان مهم است. ماموگرافی می تواند به نجات جان زنان کمک کند.

حتی اگر یک گزارش ماموگرافی طبیعی داشته باشید، باید بدانید که پستان‌های شما به طور معمول چگونه ظاهر و احساس می‌کنند. هر زمان که تغییری رخ داد، باید فوراً آن را به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی گزارش دهید.

در صورت داشتن بافت متراکم سینه، آیا باید آزمایش غربالگری دیگری انجام دهم؟
در حال حاضر، متخصصان موافق نیستند که چه آزمایش‌های دیگری، در صورت وجود، علاوه بر ماموگرافی در زنان با سینه‌های متراکم انجام شود.

توموسنتز دیجیتال سینه (ماموگرافی سه بعدی) می تواند سرطان هایی را که در ماموگرافی های معمولی (2 بعدی) دیده نمی شوند، پیدا کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که ماموگرافی سه بعدی ممکن است به ویژه در زنان با سینه های متراکم مفید باشد. می توان از آن به عنوان یک آزمایش غربالگری همراه یا به جای ماموگرافی استاندارد استفاده کرد، اگرچه هنوز در همه مراکز تصویربرداری موجود نیست.

مطالعات نشان داده اند که سونوگرافی سینه و احتمالاً تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نیز می تواند به یافتن برخی از سرطان های سینه که در ماموگرافی قابل مشاهده نیستند کمک کند. اما سونوگرافی و MRI همچنین می توانند یافته های بیشتری را نشان دهند که سرطان نیستند. این می تواند منجر به آزمایش های بیشتر و بیوپسی های غیر ضروری شود . و هزینه سونوگرافی یا ام آر آی ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه آیا باید هر یک از این آزمایش ها را در نظر بگیرید یا خیر صحبت کنید.

اگر بافت سینه متراکم داشته باشم چه باید بکنم؟

اگر گزارش ماموگرافی شما نشان می دهد که بافت سینه متراکم دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه این برای شما چه معنایی دارد صحبت کنید. مطمئن شوید که پزشک یا پرستار شما می داند که آیا چیزی در سابقه پزشکی شما وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوامل خطر سرطان سینه، به ریسک سرطان سینه و پیشگیری مراجعه کنید .

هر زنی که قبلاً در یک گروه پرخطر قرار دارد (بر اساس جهش های ژنی ارثی، سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا عوامل دیگر) باید همراه با ماموگرافی سالیانه MRI انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا در گروه پرخطر سرطان سینه قرار دارید، به توصیه های انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه مراجعه کنید .

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید