ماستکتومی چیست؟

ماستکتومی چیست؟

ماستکتومی برداشتن کل پستان برای درمان سرطان است. پزشکان ممکن است یک سینه یا هر دو را بردارند. هنگامی که هر دو سینه برداشته می شود، پزشکان از آن به عنوان ماستکتومی دو طرفه یاد می کنند.


این جراحی معمولاً شامل برداشتن نوک پستان و آرئول (پوست تیره اطراف نوک پستان) است. ماهیچه های قفسه سینه (پکتورال) زیر سینه دست نخورده باقی می مانند مگر اینکه سرطان نزدیک یا لمس عضلات باشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ناحیه کوچکی از عضله برداشته شود.

در اینجا اطلاعات عمیق تری در مورد ماستکتومی به همراه پاسخ به برخی از سوالات رایج خواهید یافت.

  • چه زمانی ماستکتومی ضروری است؟
  • انواع مختلف ماستکتومی چیست؟
  • ماستکتومی پیشگیرانه (ماستکتومی پیشگیرانه) چیست؟
  • ماستکتومی رادیکال چیست؟
  • آیا غدد لنفاوی در طول ماستکتومی برداشته می شوند؟
  • ریکاوری ماستکتومی چگونه است؟
  • آیا بعد از ماستکتومی به درمان های دیگری نیاز خواهم داشت؟
  • آیا بعد از ماستکتومی دوباره احساس در سینه خود پیدا خواهم کرد؟
  • بعد از ماستکتومی چه نوع حمایتی می توانم دریافت کنم؟

 چه زمانی ماستکتومی ضروری است؟

ماستکتومی از نظر پزشکی در موارد زیر ضروری است:

  • سرطان در سراسر پستان پراکنده است (چند مرکزی)
  • برای دستیابی به یک نتیجه زیبایی خوب باید در طول لامپکتومی بافت بیش از حد برداشته شود
  • پرتودرمانی امکان پذیر نیست

ماستکتومی برای اکثر زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه ضروری نیست.

اکثر زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، این گزینه را دارند که بین ماستکتومی و درمان محافظ سینه (لومپکتومی به دنبال پرتودرمانی) انتخاب کنند. این می تواند برای برخی از زنانی که در صورت انتخاب درمان حفظ سینه نگران عود سرطان هستند، تصمیم دشواری باشد. با این حال، تحقیقات قوی وجود دارد که نشان می دهد زنان مبتلا به سرطان در مراحل اولیه با انتخاب این روش نسبت به ماستکتومی، خود را در معرض خطر بیشتری قرار نمی دهند.

 


 انواع مختلف ماستکتومی چیست؟

ماستکتومی کامل
ماستکتومی رادیکال اصلاح شده
سایر جنبه های جراحی ماستکتومی ممکن است شامل تکنیک های خاصی برای حفظ پوست سینه یا نوک سینه و آرئول باشد.

در اینجا اطلاعات عمیق تری در مورد انواع مختلف ماستکتومی آورده شده است:


ماستکتومی کامل

این جراحی که به آن ماستکتومی ساده نیز گفته می شود ، کل سینه شامل بافت سینه، نوک سینه و آرئول و بیشتر پوستی که سینه را پوشانده است، برداشته می شود.

ماستکتومی کامل ممکن است گزینه خوبی برای زنانی باشد که دارای موارد زیر هستند:

یک ناحیه بزرگ از DCIS یا DCIS که در چندین مکان در پستان ظاهر می شود
سرطان مهاجم سینه که در سراسر پستان پراکنده است
همچنین این جراحی برای زنانی است که سرطان غدد لنفاوی ندارند، اما کاندید لامپکتومی نیستند.


ماستکتومی رادیکال اصلاح شده

این جراحی ترکیبی از ماستکتومی کامل با برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) است. ماستکتومی رادیکال اصلاح شده روش انتخابی برای زنان مبتلا به سرطان سینه مهاجم است که قبل از جراحی به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است. برای برخی از زنان، ممکن است شیمی درمانی را قبل از جراحی برای از بین بردن سرطان غدد لنفاوی پیشنهاد کنیم.

ماستکتومی محافظ پوست

در این نوع ماستکتومی، تمام بافت داخل پستان برداشته می‌شود، اما پزشکان می‌توانند بیشتر قسمت بیرونی پوست را دست نخورده نگه دارند. از پوست شما برای ایجاد نوعی پاکت برای پوشاندن سینه بازسازی شده شما استفاده می شود. جراحان نوک سینه یا آرئول را به دلایلی نجات نمی دهند، از جمله اینکه سرطان درگیر یا نزدیک به نوک پستان باشد. زنانی که ماستکتومی با بازسازی سینه انجام می دهند معمولاً این نوع جراحی را انجام می دهند.

ماستکتومی با حفظ نوک پستان

گاهی اوقات جراحان می توانند نوک پستان و آرئول را در طول ماستکتومی محافظ پوست نجات دهند. حس تغییر می‌کند و نوک پستان مانند حالت عادی راست نمی‌شود یا عمل نمی‌کند. اما بسیاری از زنان متوجه می شوند که این روش نتایج زیبایی عالی به آنها می دهد.


ماستکتومی پیشگیرانه (ماستکتومی پیشگیرانه) چیست؟

برخی از زنان، به توصیه پزشکان خود، اگر در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، ممکن است به عنوان یک اقدام احتیاطی، سینه های خود را خارج کنند. به گفته مؤسسه ملی سرطان ، ماستکتومی پیشگیرانه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را حداقل تا 95 درصد در زنان دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 یا دارای سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه کاهش دهد. اگر ماستکتومی پروفیلاکتیک دارید، ممکن است بخواهید آن را با جراحی بازسازی سینه ترکیب کنید. برخی از زنان مبتلا به سرطان در یک سینه، ماستکتومی پیشگیرانه سینه دیگر را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده انتخاب می کنند. اما برای زنان معمولی مبتلا به سرطان سینه، خطر ابتلا به سرطان در سینه دیگر به اندازه‌ای کم است که از نظر پزشکی لازم نیست.

ماستکتومی پیشگیرانه تنها گزینه کاهش دهنده خطر در دسترس زنانی نیست که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. برای زنان قبل از یائسگی با جهش BRCA، برداشتن تخمدان ها خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین خطر سرطان تخمدان را کاهش می دهد ، که در بین زنان دارای جهش BRCA نیز بیشتر است. نشان داده شده است که درمان با داروهایی مانند تاموکسیفن خطر ابتلا به سرطان سینه را برای برخی از بیماران تقریباً به نصف کاهش می دهد.


ماستکتومی رادیکال چیست؟

این جراحی ترکیبی از برداشتن بافت سینه با برداشتن عضله دیواره قفسه سینه و تمام غدد لنفاوی زیر بغل شما (تحلیل غدد لنفاوی زیر بغل) است. زمانی، ماستکتومی رادیکال جراحی استاندارد برای زنان مبتلا به سرطان سینه بود. امروزه بسیار نادر است که پزشکان آن را توصیه کنند.

 


آیا غدد لنفاوی در طول ماستکتومی برداشته می شوند؟

زنان مبتلا به سرطان سینه معمولاً یک یا چند غدد لنفاوی از ناحیه زیر بغل در طول ماستکتومی گرفته می‌شوند (بیوپسی). این گره‌ها که گره‌های نگهبان نامیده می‌شوند، اولین غدد لنفاوی هستند که سلول‌های سرطانی در صورت خروج از پستان به سمت آن‌ها حرکت می‌کنند. این کار به این دلیل انجام می شود که پزشک بتواند بررسی کند که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.

اگر سرطان در غدد نگهبان یافت شود، ممکن است بیشتر یا تمام غدد لنفاوی زیر بغل برداشته شوند.


ریکاوری ماستکتومی چگونه است؟

بهبودی و بهبودی پس از ماستکتومی برای هر زنی متفاوت است. زمان بهبودی پس از جراحی می تواند از سه تا شش هفته متغیر باشد. به طور کلی، زنانی که ماستکتومی با بازسازی سینه انجام می دهند به چهار تا شش هفته برای بهبودی نیاز دارند. زمان نقاهت برای زنانی که بازسازی ندارند نزدیک به سه هفته است.

همانطور که در حال بهبودی از جراحی خود هستید، ممکن است انواع مختلفی از احساسات را در بازو، سینه یا دیواره قفسه سینه خود احساس کنید. حساسیت، بی حسی و پیچ خوردگی نمونه های رایجی هستند. پس از ماستکتومی، ممکن است احساس کنید که سینه یا نوک پستان شما هنوز وجود دارد. این احساس فانتوم نامیده می شود.

این احساسات معمولا می آیند و می روند و اغلب در چند ماه اول پس از جراحی کاهش می یابند. با این حال، برخی ممکن است ماه ها، حتی پنج سال یا بیشتر طول بکشد. این به این دلیل است که اعصاب کندترین قسمت بدن شما هستند که بهبود می یابند. اکثر مردم گزارش می دهند که این احساسات شدید یا ناراحت کننده نیستند.

همانطور که به بهبود ادامه می دهید، ممکن است احساس کنید که بافت اسکار شروع به تشکیل می کند. احساس سختی خواهد داشت. این امر رایج است و طی چند ماه آینده نرم خواهد شد.


آیا بعد از ماستکتومی به درمان های دیگری نیاز خواهم داشت؟

اگر ماستکتومی انجام می دهید، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سینه بازسازی شود و اینکه کدام نوع بازسازی برای شما بهتر عمل می کند.

اغلب، زنان همزمان با ماستکتومی، فرآیند جراحی ترمیمی سینه را آغاز می کنند. این به عنوان بازسازی فوری شناخته می شود. با این حال، هر زمان بعد از ماستکتومی می توانید سینه را بازسازی کنید. همانطور که در مورد درمان خود بیشتر می آموزید، در نظر بگیرید که آیا بازسازی برای شما مناسب است یا خیر و حتما نظرات خود را با جراح سینه خود در میان بگذارید.
 
 بهترین جراح سرطان سینه در تهران از نزدیک با شما همکاری می کنند تا ترجیحات شما را درک کنند و توصیه های درمانی شما را توضیح دهند. ما به شما در تصمیم گیری در مورد یک برنامه کمک می کنیم. ما همچنین با سایر اعضای تیم مراقبت شما در تماس نزدیک خواهیم بود و اطمینان حاصل می کنیم که بهترین ترکیب از درمان های ممکن را دریافت می کنید.

جنبه‌های دیگر مراقبت شما ممکن است شامل پرتو درمانی، درمان‌های دارویی مانند شیمی‌درمانی و درمان هدفمند، و رویکردهای پزشکی یکپارچه باشد.


آیا بعد از ماستکتومی دوباره احساس در سینه خود پیدا خواهم کرد؟

زنانی که ماستکتومی می کنند ممکن است در پوست سینه از زیر استخوان ترقوه تا بالای قفسه سینه بی حسی را تجربه کنند. حدود یک و نیم تا دو سال پس از جراحی، مقداری احساس برمی گردد. بسیاری از زنان احساس بازگشت زیادی دارند، اما ممکن است هرگز کاملا طبیعی نباشد.

این موضوع برای همه انواع ماستکتومی، از جمله ماستکتومی کامل و ماستکتومی های محافظ پوست صادق است.


منبع :https://www.mskcc.org/cancer-care/types/breast/treatment/mastectomy

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید