لامپکتومی در مقابل ماستکتومی | سرطان سینه

اگر سرطان سینه دارید، به دنبال ماستکتومی پیشگیرانه هستید یا به یکی از عزیزان خود کمک می کنید تا در مورد درمان سرطان سینه بیاموزند، به جای درستی آمده اید


 ما می خواهیم به شما کمک کنیم تا این انتخاب های بسیار شخصی را انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را داشته باشید. این اطلاعات به این منظور است که شما را در طول سفر راهنمایی کند و شما را برای تصمیم گیری ها و انتخاب هایی که شما و پزشکانتان با هم می گیرید آماده کند.

برای اکثر زنان، جراحی بخشی از درمان خواهد بود. گزینه های شما ممکن است شامل لامپکتومی (که به آن جراحی حفظ سینه نیز می گویند)، ماستکتومی یا ماستکتومی با بازسازی سینه باشد. وسعت سرطان، اندازه سینه ها و ترجیحات شخصی شما به تعیین اینکه کدام یک از این جراحی ها برای شما مناسب است کمک می کند.

در مورد انواع جراحی برای سرطان سینه بیشتر بدانید.

  • لامپکتومی در مقابل ماستکتومی چیست؟
  • چرا لامپکتومی یا ماستکتومی را انتخاب کنیم؟
  • آیا قبل از جراحی سرطان سینه باید شیمی درمانی کنم؟
  • جراحی بازسازی سینه چیست؟
  • بیوپسی غدد لنفاوی چیست و بیوپسی غدد نگهبان چیست؟
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل چیست؟
  • بهبودی پس از جراحی سرطان سینه چگونه است؟
  • لنف ادم چیست؟
  • چرا باید Memorial Sloan Kettering را برای جراحی سرطان سینه انتخاب کنم؟
  • پس از جراحی سرطان سینه در MSK چه نوع حمایتی دریافت خواهم کرد؟


لامپکتومی در مقابل ماستکتومی 

لامپکتومی یا جراحی حفظ پستان، سرطان (توده یا تومور) و لبه کوچکی از بافت سالم سینه اطراف آن را که حاشیه نامیده می‌شود، از بین می‌برد. پزشکان ممکن است از این نوع جراحی به عنوان جراحی حفظ سینه، برداشتن گسترده یا ماستکتومی جزئی یاد کنند. این ممکن است یک جراحی سرپایی باشد، به این معنی که شما مجبور نیستید یک شب در بیمارستان بمانید، مگر اینکه مشکلات سلامتی شدید دیگری داشته باشید. برای اکثر زنان، لامپکتومی باید با پرتودرمانی دنبال شود تا از شر سلول های سرطانی باقیمانده خلاص شود و خطر بازگشت سرطان کاهش یابد.

درباره لامپکتومی بیشتر بدانید

ماستکتومی برداشتن کل پستان برای درمان سرطان است. پزشکان ممکن است یک سینه یا هر دو را بردارند. هنگامی که هر دو سینه برداشته می شود، پزشکان از آن به عنوان ماستکتومی دو طرفه یاد می کنند. این جراحی معمولاً شامل برداشتن نوک پستان و آرئول (پوست تیره اطراف نوک پستان) است. ماهیچه های قفسه سینه (پکتورال) زیر سینه دست نخورده باقی می مانند مگر اینکه سرطان نزدیک یا لمس عضلات باشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ناحیه کوچکی از عضله برداشته شود. انواع ماستکتومی عبارتند از:


چرا لامپکتومی یا ماستکتومی را انتخاب کنیم؟


چه چیزی باید در مورد گزینه های جراحی خود بدانم؟
دکتر رقیه جلیلی، متخصص جراحی پستان تهران ، توضیح می دهد که چگونه پزشکان شما تصمیمات درمانی و جراحی را با شما می گیرند.

با سرطان پستان در مراحل اولیه، ممکن است به شما پیشنهاد شود بین ماستکتومی یا لامپکتومی و به دنبال پرتودرمانی انتخاب کنید. در برخی از زنان که سلول‌های سرطانی آنها در سراسر پستان پراکنده است یا نمی‌توانند اشعه دریافت کنند، ماستکتومی از نظر پزشکی ضروری است، حتی اگر سرطان زودرس و مطلوب باشد.

در حالی که بسیاری از زنان لامپکتومی را انتخاب می کنند، برخی ماستکتومی را ترجیح می دهند. مزایا و معایب هر دو گزینه را با پزشک خود در میان بگذارید. ارائه فهرستی از سؤالات و نگرانی هایی که می خواهید در طول قرار ملاقات خود درباره آنها صحبت کنید مفید است تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری بهترین تصمیم را به دست آورده اید.

اگر برای فکر کردن به سوالاتی که باید از جراح خود بپرسید به کمک نیاز دارید، در اینجا چند مورد برای شروع شما آورده شده است.


آیا قبل از جراحی سرطان سینه باید شیمی درمانی کنم؟

اگرچه درمان سرطان سینه معمولاً با جراحی شروع می شود، اما شرایطی وجود دارد که در آن پزشک ممکن است ابتدا شیمی درمانی را توصیه کند. برای مثال، اگر یک تومور بزرگ و سینه‌های کوچک دارید، شیمی‌درمانی ممکن است تومور را به اندازه‌ای کوچک کند که لامپکتومی را ممکن کند. شیمی درمانی به عنوان اولین درمان سرطان سینه ممکن است سرطان غدد لنفاوی را از بین ببرد، که ممکن است به برخی از زنان کمک کند از برداشتن غدد لنفاوی خود اجتناب کنند. برای زنان مبتلا به برخی از انواع سرطان پیشرفته سینه مانند سرطان التهابی، شیمی درمانی به عنوان اولین گام در درمان استاندارد است تا اطمینان حاصل شود که تمام سلول های سرطانی را می توان با جراحی برداشت. در مطالعاتی که هزاران زن در آن شرکت داشتند، نشان داده شده است که این کار به همان اندازه ایمن است که اولین عمل جراحی انجام شود.

جراحی بازسازی سینه چیست؟

ممکن است پس از ماستکتومی، جراحی بازسازی سینه را برای بازسازی سینه انجام دهید تا شبیه قبل از جراحی به نظر برسد. بسیاری از اوقات می توان این کار را همزمان با جراحی سرطان سینه انجام داد. اما پس از آن، حتی سال ها بعد نیز ممکن است. گزینه های زیادی برای بازسازی وجود دارد. پس از لامپکتومی، پزشکان می‌توانند با استفاده از تزریق چربی، ظاهر سینه را بهبود بخشند تا نواحی فرورفته‌ای را که بافت برداشته شده است، حجیم کنند.

آنها همچنین می توانند لیفت سینه یا کوچک کردن سینه را انجام دهند یا جراحی پلاستیک روی سینه دیگر را انجام دهند تا یک جفت کاملاً همسان ایجاد کنند. پس از ماستکتومی، روش‌های بازسازی سینه شامل جراحی کاشت سینه و استفاده از بافت قسمت دیگری از بدن برای ایجاد یک سینه جدید است.

بیوپسی غدد لنفاوی چیست و بیوپسی غدد نگهبان چیست؟

در طول بیوپسی غدد لنفاوی، پزشک غدد لنفاوی را برمی‌دارد تا ببیند آیا سلول‌های سرطانی در آنجا پخش شده‌اند یا خیر. بیوپسی گره نگهبان برداشتن یک غدد لنفاوی یا گره‌های زیر بازو به نام گره‌های زیر بغل است که اولین گره‌هایی هستند که سلول‌های سرطانی در صورت ترک پستان به آن‌ها می‌روند. این جایی است که مایع یا لنف از تومور جریان می یابد. اگر سلول های سرطانی در سیستم لنفاوی حرکت می کنند، گره نگهبان بیشتر از سایر غدد لنفاوی آنها را در خود جای می دهد.

این روش اغلب در طول ماستکتومی یا لامپکتومی انجام می شود. برای یافتن گره های نگهبان، یک رنگ مخصوص، دوز کم رادیواکتیویته یا هر دو به سینه تزریق می شود. گره های حاوی رنگ یا رادیواکتیویته، گره های نگهبان هستند که سپس برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی می شوند. اگر سرطانی پیدا نشد، نیازی به برداشتن غدد لنفاوی دیگری نیست و این امر باعث می‌شود که شما از یک عمل بزرگ‌تر جلوگیری کنید.


تشریح غدد لنفاوی زیر بغل چیست؟

کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل زمانی است که پزشکان بیشتر یا همه غدد لنفاوی زیر بغل را برمی دارند. اگر سرطان در گره های نگهبان یافت شود، ممکن است این روش انجام شود. تعداد غدد لنفاوی زیر بغل از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولاً بین 15 تا 30 عدد است. در زنانی که قبل از عمل جراحی در غدد لنفاوی خود سرطان دارند، انجام شیمی درمانی قبل از جراحی راهی برای کاهش احتمال نیاز به دیسکسیون زیر بغل است. .


بهبودی پس از جراحی سرطان سینه چگونه است؟

زمان بهبودی بستگی به این دارد که کدام عمل جراحی انجام داده اید:

پس از لامپکتومی بدون بیوپسی ، احتمالاً به اندازه کافی احساس خوبی دارید که پس از دو یا سه روز به سر کار خود بازگردید. معمولاً بعد از یک هفته می توانید فعالیت های بدنی معمولی مانند رفتن به باشگاه را از سر بگیرید.

پس از لامپکتومی با بیوپسی گره نگهبان، ممکن است برای بهبودی نیاز به یک هفته مرخصی از محل کار داشته باشید.

پس از ماستکتومی بدون بازسازی سینه، بهبودی سه تا چهار هفته طول می کشد. اکثر خانم ها چند روز بعد از جراحی درد دارند، بعضی برای دوره های طولانی تر. احساس خستگی می تواند چندین هفته با بهبودی بدن شما ادامه یابد.

پس از ماستکتومی با بازسازی سینه، زمان بهبودی می تواند از چهار هفته پس از جراحی ایمپلنت تا شش تا هشت هفته برای زنانی که بازسازی فلپ بافتی دارند متغیر باشد.


لنف ادم چیست؟

لنف ادم تجمع مایع در دست، بازو، و کمتر در سینه یا دیواره قفسه سینه است.که می تواند باعث تورم و گاهی درد شود. اگر برخی یا تمام غدد لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) به عنوان بخشی از جراحی سرطان برداشته شوند، یا اگر این غدد با پرتو درمانی درمان شوند، احتمال بروز این مشکل بیشتر است. در صورت داشتن علائم لنف ادم، مانند تورم بازو، قرمزی یا درد، به پزشک خود اطلاع دهید. درمان سریع - که ممکن است شامل لباس های فشرده، ورزش و ماساژ باشد - می تواند بسیار مفید باشد. برخی از بیماران همچنین می توانند برای بهبود گردش خون لنفاوی و کاهش علائم جراحی انجام دهند.

 


چرا باید دکتر جلیلی را برای جراحی سرطان سینه انتخاب کنم؟

ما به عنوان بهترین مرکز غیرانتفاعی سرطان ، جراحی سرطان سینه را ارائه می دهیم. برای بسیاری از زنان، ما می‌توانیم روش‌های نوآورانه‌ای برای حفظ یا بازسازی سینه ارائه دهیم. کادر تمام وقت جراحان پستان ما تجربه و تخصص گسترده ای در انواع جراحی سرطان سینه دارند. این به بیماران تحت درمان از طریق خدمات سرطان سینه ما هر ساله بهترین نتایج ممکن را می دهد.

متخصصان جراحی سینه به تدوین دستورالعمل های ملی کمک کرده اند تا به زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند تا از انجام جراحی های تکراری غیرضروری پس از لامپکتومی اجتناب کنند و در عین حال خطر بازگشت سرطان را به حداقل برسانند.


منبع : https://www.mskcc.org/cancer-care/types/breast/treatment/surgery

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید