روش های کاهش درد پس از جراحی سینه

اکثر ما به این نتیجه رسیده ایم که جراحی سینه در سال ‌های اخیر به طور فزاینده ‌ای رایج شده است، زیرا بانوان بیشتری به دنبال کاهش ناهنجاری‌ های فیزیکی، بهبود ظاهر زیبایی سینه خود و یا حتی برای اهداف بازسازی هستند. با این حال، در هر نوع جراحی، خطر درد و ناراحتی بعد از عمل وجود دارد. خوشبختانه، در حال حاضر روش‌های جدیدی برای کاهش درد پس از جراحی وجود دارد که می‌تواند به بیماران کمک کند روند بهبودی خود را کمی آسان‌تر کنند. در نظر داشته باشید که تأثیرات جراحی سینه می تواند گسترده باشد و باعث درد جسمی و ناراحتی روانی قابل توجهی شود. در حالی که اکثر روش‌ های سنتی کاهش درد پس از جراحی سینه مانند دارو، استراحت، ماساژ درمانی و فیزیوتراپی هنوز نوید بخش و کمک کننده به افراد است، روش های مدرن تری نیز وجود دارد که شامل استفاده از فناوری مدرن برای کاهش ناراحتی ناشی از جراحی سینه می‌شود. در این مطلب به بررسی بهترین روش های کاهش درد حاصل از جراحی سینه خواهیم پرداخت. پس پیشنهاد می کنم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

جراحی سینه چیست؟

جراحی سینه که به آن ماستوپکسی و بزرگ کردن نیز می‌گویند، یک روش پزشکی است که برای تغییر در شکل ظاهری سینه ‌ها استفاده می‌شود. از این جراحی می توان برای دستیابی به اهداف مختلفی استفاده کرد، از بهبود تقارن تا افزایش سایز  و یا تغییر شکل سینه ها.

در نظر داشته باشید که جراحی سینه حتی می تواند به افزایش اعتماد به نفس شخص نیز کمک نماید. بدون توجه به دلیل انجام عمل جراحی سینه، هدف آن کمک به تغییر شکل بدن به گونه ای است که ظاهر فرد را بهبود بخشد. با این پیشرفت ها، بسیاری از زنان احساس اعتماد به نفس و قدرت بیشتری می نمایند.

روش های کاهش درد پس از جراحی سینه

روش‌های کاهش درد پس از جراحی سینه

هدف از مراقبت بعد از جراحی سینه، به حداقل رساندن جای زخم و افزایش بهبود بافت سینه می باشد. از طریق تحقیقات دقیق و مشاوره با متخصصان، می‌توان یک برنامه مراقبت فردی و متناسب با نیاز های بهبودی هر فرد ایجاد کرد. این مراقبت ها شامل: فعالیت بدنی مناسب، اصلاح رژیم غذایی، تغییر پانسمان، مدیریت زخم و حمایت عاطفی از بیمار در طول مسیر بهبودی خواهد بود.

با پیروی از این اقدامات، بانوان می توانند تا حد زیادی خطر عوارض را در طول دوره نقاهت پس از جراحی کاهش دهند تا هر چه سریع تر دوران نقاهت بعد از جراحی سینه را با کمترین جای زخم سپری نمایند.

در ادامه به مهم ترین مراقبت ها بعد از جراحی سینه در جهت کاهش درد، خواهیم پرداخت.

صحیح خوابیدن

یکی از مشکلات رایج که بسیاری از افراد پس از جراحی سینه با آن رو به رو می شوند، استراحت شبانه خوب است. خوابیدن هم به دلیل درد و هم به دلیل خستگی ذهنی می تواند دشوار باشد. با این حال، با چند گام ساده، می توان به میزان کافی، خواب آرام پس از جراحی سینه دست یافت.

خوابیدن به پشت یا به پهلو

به طور کلی پیشنهاد می شود برای این که بیماران بعد از جراحی سینه، هنگام خواب دچار درد و نارحتی نشوند، بهتر است تنها به پشت بخوابند. به این شکل وقت کافی برای ترمیم بافت های آسیب دیده حاصل از جراحی سینه، پیدا می شود. علاوه بر این خطر تغییر شکل سینه ها که به علت خوابیدن اشتباه شاید، به وجود بیاید، کاهش می یابد.

مهم ترین نکات در مورد طرز صحیح خوابیدن بعد از جراحی سینه

• در صورت بروز درد های شکمی بعد از جراحی سینه، فورا به پزشک خود خبر دهید.
  • از خوابیدن بر روی شکم، به خصوص در چند هفته اول، جدا خودداری نمایید.
  • از یک بالشت در اطراف خود استفاده نمایید تا در یک قسمت ثابت باشید.
  • یک سوتین طبی برای کاهش فشار  درد به ناحیه بخیه ها حتما بپوشید.

استفاده از سوتین های مخصوص جراحی سینه

بدون شک، پس از عمل جراحی سینه، شما درد بسیار زیادی را احساس خواهید کرد. البته این درد طبیعی بوده و بعد از چند هفته به طور قابل توجهی، کاهش پیدا می نماید. اما برای کمک به کم شدن درد جراحی سینه، استفاده از سوتین های مخصوص پس از جراحی سینه، یک روش بسیار کارآمد، خواهد بود.

استفاده از داروهای ضد درد

هفته اول بعد از جراحی سینه، شما بیشترین درد را خواهید داشت. پیشنهاد می کنیم قبل از جراحی سینه تمامی کار های منزل، را از قبل انجام دهید تا بتوانید در دوران بهبودی جراحی سینه، کاملاً استراحت نمایید. همچنین از جراح خود بخواهید که برای شما بهترین مسکن های ضد درد را تجویز نماید.

عدم انجام فعالیت های سنگین

در حالی که انجام فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، یوگا و شنا می‌تواند به کاهش درد جراحی سینه کمک کند، هنوز هم توصیه می‌شود قبل از شروع تمرینات با یک پزشک تان مشورت کنید. ورزش باید با فعالیت های سبک شروع شود، در صورت انجام فعالیت شدید، می تواند باعث ایجاد اسکار شود و ممکن است علائم را بد تر نماید. باعث افزایش فشار و اصطکاک روی ناحیه عمل شده شده و  بهبودی را به طور قابل توجهی به تاخیر می اندازد.

رعایت نکات مهم هنگام دوش گرفتن

یکی از مهم ترین مشکلات افرادی که تحت جراحی سینه قرار می گیرند، درد بسیار زیاد هنگام دوش گرفتن می باشد. یک سری نکات وجود دارد که با رعایت آن ها هنگام دوش گرفتن، می توان درد جراحی سینه رو به طور قابل توجهی کاهش داد. این نکات عبارت اند از:

• هنگام استحمام برای راحتی و کم شدن فشار روی سینه، از یک چهار پایه برای نشستن استفاده نمایید. همچنین یک همراه با خود داشته باشید تا بتواند در هنگام استحمام به شما کمک نماید.
  • بعد از پایان استحمام، بدن خود را به آرامی و توسط یک حوله ی بسیار نرم، خشک نمایید.
  • نیازی به پانسمان دوباره ی جای جراحی سینه بعد از استحمام نیست.
  • بعد از آن که بدن خود را به طور کامل خشک نمودید، فورا سوتین‌ تان را که پزشک برای شما تجویز نموده، بپوشید.

کاهش درد جراحی سینه برای بسیاری از زنانی که به دنبال جراحی ایمن و موفق هستند، اولویت دارد. روش های مدیریت درد را می توان قبل، حین و بعد از عمل جراحی برای به حداقل رساندن ضربه و خطر عوارض استفاده کرد.

بهترین راه برای کاهش درد حاصل از جراحی سینه تا حد زیادی به عوامل مختلفی مانند سن، سابقه پزشکی، شرایط از قبل عمل، نوع عمل پزشکی و شرایط موجود، بستگی دارد. درد جراحی سینه را می توان با استفاده از روش هایی از جمله: ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند رژیم های ورزشی و برنامه های تغذیه، استفاده از دارو ها یا درمان های فیزیوتراپی برای کنترل و مدیریت ناراحتی بعد از عمل را شامل می شود. در حالی که این مداخلات ممکن است به طور کامل درد پس از عمل جراحی سینه را از بین نبرند، اما مطمئناً می توانند به کاهش درد آن کمک کنند تا سریع تر افراد از عمل خود بهبود یابند.