سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی چیست؟ هر آچه باید بدانید

سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از اندام ها، بافت ها و سایر ساختارهای داخل بدن شما استفاده می کند. این به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما اجازه می دهد تا بدون جراحی بدن شما را ببیند. به سونوگرافی سونوگرافی یا سونوگرافی نیز می گویند. تصاویر اولتراسوند را می توان سونوگرافی نامید.


سونوگرافی می تواند برای درمان برخی از بیماری ها استفاده شود. اما بیشتر برای کمک استفاده می شود:

  • نظارت بر سلامت و رشد جنین متولد نشده در دوران بارداری. سونوگرافی بارداری می تواند به بررسی اینکه آیا کودک شما به طور طبیعی رشد می کند یا خیر کمک می کند. این می تواند شرایط خاصی مانند نقص مادرزادی که در تصاویر دیده می شود را بررسی کند. همچنین می تواند مشکلات بارداری را بررسی کند . به عنوان مثال، سونوگرافی می تواند نشان دهد که آیا جفت شما (ارگانی که اکسیژن و مواد مغذی را به نوزاد می رساند) در موقعیت مناسبی قرار دارد یا خیر. سونوگرافی بارداری ممکن است «سونوگرافی قبل از تولد»، «سونوگرافی جنین» یا «سونوگرافی زایمان» نیز نامیده شود.
  • علت انواع بیماری های پزشکی را تشخیص دهید. سونوگرافی بهتر است برای آگاهی از شرایطی که بافت های نرم را درگیر می کند مانند اندام ها، غدد و رگ های خونی استفاده شود. سونوگرافی تشخیصی ممکن است در صورت داشتن علائم یا علائم مشکل استفاده شود و سونوگرافی ممکن است به تشخیص یا رد علل احتمالی کمک کند.
  • روش های بیوپسی خاص را راهنمایی کنید . برخی از نمونه‌ برداری‌ها از یک سوزن برای برداشتن نمونه‌ ای از مایع یا بافت از بدن برای آزمایش استفاده می‌کنند. سونوگرافی می تواند ناحیه غیر طبیعی را پیدا کند و سوزن را به محل مناسب برای جمع آوری نمونه هدایت کند.

سونوگرافی انواع مختلفی دارد. یک نوع، به نام سونوگرافی داپلر ، می تواند حرکت را در بدن شما نشان دهد. به عنوان مثال، می تواند ضربان قلب شما و سرعت و جهت جریان خون در رگ های خونی شما را نشان دهد. همچنین می تواند ضربان قلب و حرکت یک نوزاد متولد نشده را نشان دهد. نوع دیگری از سونوگرافی می تواند تصاویر سه بعدی (سه بعدی) ایجاد کند.

نام های دیگر: سونوگرافی، سونوگرافی، سونوگرافی بارداری، سونوگرافی جنین، سونوگرافی مامایی، سونوگرافی پزشکی تشخیصی، سونوگرافی تشخیصی پزشکی

سونوگرافی برای چه کاری استفاده می شود؟

سونوگرافی بارداری ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

  • اندازه، موقعیت، ضربان قلب و سن نوزاد متولد نشده را بررسی کنید
  • ببینید آیا بیش از یک نوزاد وجود دارد یا خیر
  • صفحه نمایش برای
  • اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون
  • نقایص مادرزادی در قلب ، مغز و نخاع یا سایر قسمت های بدن
  • مقدار مایع آمنیوتیک (مایع موجود در کیسه اطراف نوزاد متولد نشده) و محل جفت را بررسی کنید.
  • راهنمای جمع آوری نمونه های آزمایشی در طول آمنیوسنتز و نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

سونوگرافی تشخیصی کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، سونوگرافی می تواند کمک کند:

  • علت درد، تورم و سایر علائم 
  • به دنبال انسداد، رشد و مشکلات ساختاری در اندام ها، غدد و رگ های خونی باشید
  • تفاوت بین کیست ها (کیسه های پر از مایع) و تومورهای جامد را بگویید

سونوگرافی ممکن است به تشخیص بیماری هایی که بسیاری از قسمت های بدن را درگیر می کنند، مانند موارد زیر کمک کند:

  • قلب و دریچه های قلب
  • رگ های خونی
  • اندام های شکم (شکم)، از جمله کبد ، کیسه صفرا ، پانکراس ، یا طحال
  • اندام های لگن ، از جمله دستگاه ادراری ، و اندام های تناسلی مردانه و زنانه
  • تیروئید و غدد پاراتیروئید
  • کلیه ها
  • سینه ها
  • مغز، ستون فقرات و باسن در نوزادان

چرا به سونوگرافی نیاز دارم؟

اگر باردار هستید، انجام یک سونوگرافی معمولی بین هفته های 18 تا 22 بارداری برای بررسی سلامت نوزادتان معمول است. اگر پزشک شما به مشکلی مشکوک باشد، ممکن است در زمان های دیگر بارداری خود به سونوگرافی نیاز داشته باشید.

اگر علائم یا نشانه‌هایی از انواع خاصی از بیماری‌ها را دارید و پزشک باید بدن شما را بررسی کند تا علت را پیدا کند، ممکن است به یک سونوگرافی تشخیصی نیاز داشته باشید. اگر بیوپسی سوزنی برای برداشتن مایع یا بافت برای آزمایش انجام می دهید، ممکن است یک سونوگرافی به عنوان بخشی از این روش انجام دهید.

در طول سونوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

سونوگرافی اغلب توسط یک متخصص سونوگرافی انجام می شود، یک متخصص مراقبت های بهداشتی که آموزش های ویژه ای برای انجام معاینات سونوگرافی دارد. سونوگرافی ممکن است بسته به قسمتی از بدن که مورد بررسی قرار می گیرد به روش های مختلفی انجام شود. اکثر معاینات سونوگرافی شامل این مراحل کلی است:

لباس را از ناحیه ای که معاینه می شود بیرون می آورید و روی میز دراز می کشید.
سونوگرافی ژل مخصوصی را روی پوست شما در ناحیه ای که مورد بررسی قرار می گیرد پخش می کند.
سونوگرافی یک دستگاه گرز مانند به نام مبدل را در دست می گیرد و آن را روی پوست شما حرکت می دهد. این دستگاه امواج صوتی را به بدن شما ارسال می کند. این ژل از ورود هوا بین دستگاه و پوست شما جلوگیری می‌کند که مانع از ورود امواج صوتی به بدن شما می‌شود. امواج صوتی گام بسیار بالایی دارند، بنابراین شما نمی توانید آنها را بشنوید یا احساس کنید.
امواج صوتی از ساختارهای درون بدن شما "جهش" می کنند. دستگاه اولتراسوند پژواک ها را می گیرد و آنها را به تصاویر روی صفحه کامپیوتر تبدیل می کند. ممکن است بتوانید تصاویر را در طول امتحان روی صفحه ببینید.
پس از پایان معاینه، سونوگرافی ژل را از روی پوست شما پاک می کند.
برای برخی از معاینات اولتراسوند، دستگاه سونوگرافی در داخل دهانه بدن قرار می گیرد تا تصویر واضح تری به دست آید. بسته به اندام هایی که بررسی می شوند، دستگاه ممکن است در موارد زیر قرار گیرد:

واژن. به این سونوگرافی ترانس واژینال می گویند. به مشاهده رحم و تخمدان ها کمک می کند.
رکتوم. به این سونوگرافی ترانس رکتال می گویند. معمولاً برای مشاهده غده پروستات انجام می شود.
مری (لوله ای که دهان و معده شما را به هم متصل می کند). به این اکوکاردیوگرام ترانس مری (TEE) می گویند. این کار برای دریافت تصاویر واضح از قلب انجام می شود.

آیا برای آماده شدن برای آزمون باید کاری انجام دهم؟

آمادگی برای معاینه سونوگرافی بستگی به این دارد که کدام قسمت از بدن شما بررسی می شود. برخی از معاینات سونوگرافی اصلاً نیازی به آمادگی ندارند. ارائه دهنده شما به شما می گوید که آیا باید برای سونوگرافی خود آماده شوید و چه کاری باید انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر برای مشاهده مجاری ادرار خود سونوگرافی انجام می دهید، ممکن است لازم باشد آب بنوشید تا مثانه پر شود. شما باید ادرار خود را نگه دارید تا زمانی که آزمایش تمام شود. برای سایر سونوگرافی ها، ممکن است لازم باشد چندین ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید (نخورید و ننوشید).

آیا آزمایش خطراتی دارد؟
سونوگرافی با هیچ آسیبی برای سلامتی مرتبط نیست. زمانی که سونوگرافیست های آموزش دیده به درستی از آن استفاده کنند، عموماً ایمن تلقی می شود. اولتراسوند مانند استفاده از اشعه ایکس از اشعه یونیزان استفاده نمی کند ، که آن را ایمن تر از اشعه ایکس می کند. به همین دلیل است که سونوگرافی پرکاربردترین روش تصویربرداری پزشکی برای مشاهده نوزاد متولد نشده در دوران بارداری است.

اما در موارد خاص، سونوگرافی می تواند مایعات و بافت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که اکثر متخصصان پزشکی استفاده از اولتراسوند را تنها در مواقعی که برای ارائه اطلاعات مهم پزشکی لازم است، توصیه می کنند.

این نتایج چه معنی ای می دهد؟
نتایج سونوگرافی شما به نوع سونوگرافی شما بستگی دارد. ارائه دهنده شما می تواند توضیح دهد که نتایج شما برای سلامتی شما چه معنایی دارد.

اگر سونوگرافی بارداری انجام داده اید، نتایج طبیعی به این معنی است که به نظر می رسد کودک شما به طور طبیعی رشد می کند. اما سونوگرافی نمی تواند تضمینی برای داشتن یک نوزاد سالم باشد. اگر نتایج شما طبیعی نبود، ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید، از جمله معاینه سونوگرافی دیگر.

منبع : https://medlineplus.gov/lab-tests/sonogram/

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید