آشنایی با آناتومی سینه زنان

آشنایی با آناتومی سینه زنان

سینه ها بارز ترین ویژگی بدن یک زن هستند. آشنایی با آناتومی سینه برای حفظ سلامت آن بسیار پیچیده و مهم است. سینه ها از بافت چربی، غدد پستانی، مجاری شیر و رباط های نگهدارنده تشکیل شده اند. درک مولفه های اولیه امکان درمان و خود مراقبتی بهتری را برای زنان فراهم می کند. هنگامی که این مؤلفه ها درک نشده باشند، زنان را در معرض خطر بیشتری در برخی بیماری ها از جمله: سرطان سینه قرار می گیرند. یادگیری آناتومی سینه می تواند به تشخیص زود هنگام هر گونه ناهنجاری که ممکن است ایجاد شود و یا مشکلات سلامتی در آینده ایجاد نماید، می تواند بسیار مفید باشد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما را به طور کامل با آناتومی سینه آشنا نماییم. همچنین نکاتی را در مورد سلامت سینه به شما خواهیم گفت. پس در ادامه همراه ما باشید.


مهم ترین ویژگی سینه سالم

مهم ترین ویژگی سینه سالم

بدون شک، هر شصی باید ویژگی های یک سینه سالم را بداند، زیرا می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه مفید باشد.

شکل ظاهری سینه ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین نمی توان یک تعریف کلی از سالم بودن سینه ها بیان کرد.

با این حال، ویژگی های خاصی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده سلامت یا بیماری در سینه ها باشد.

این ویژگی ها عبارت اند از: اندازه، شکل، رنگ و بافت سینه ها، تقارن بین سینه چپ و راست، هر گونه توده یا ناحیه ضخیم شدنی که ممکن است وجود داشته باشد و همچنین هرگونه تغییر در شکل سینه یا ترشح از  نوک پستان است.

شما با دانستن این ویژگی ها می توانید به راحتی از سلامت سینه های خود مطمئن و آسوده خاطر باشید..


 

آشنایی با آناتومی سینه

آشنایی با آناتومی سینه

شناخت آناتومی سینه برای تشخیص و درمان مناسب بیماری‌های پستان، به‌ویژه سرطان سینه که شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان است، ضروری است.

اکثر موارد سرطان سینه زمانی تشخیص داده می شود که تغییرات فیزیکی مشکوک در ساختار و بافت بافت پستان مشاهده شود. بنابراین، آشنایی با جنبه های مختلف آناتومی به منظور بهبود تشخیص زودذهنگام بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در ادامه مطلب به شرح کامل و دقیق از قسمت های مختلف آناتومی سینه، خواهیم پرداخت.

بافت چربی سینه

بافت چربی سینه جزء مهم آناتومی سینه زنان است. این بافت چربی واقع در داخل و اطراف غدد پستانی است که به سینه‌های زن شکل، کانتور و اندازه مشخص می‌دهد.

بافت چربی سینه نه تنها بر ظاهر سینه زنان تأثیر می گذارد، بلکه بر بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی دیگر مانند شیردهی و تنظیم هورمون نیز تأثیر می گذارد.

بافت چربی سینه از سلول ‌های لوبولار (غدد پستانی) و استرومایی تشکیل شده است که آناتومی بنیادی سینه را تشکیل می‌ دهند.

این نوع چربی ساختاری برای فرم بدن ما ایجاد شده است و در نتیجه به عملکرد هایی مانند: ارائه شکل و تعریف به طرح کلی بدن ما کمک می کند.

همچنین به ما کمک می کند تا فعالیت های روزمره را به راحتی انجام دهیم. علاوه بر این، دمای داخلی را با کمک به حفظ گرما و عایق بودن از محیط در ماه های سرد تر تنظیم می کند.

لوب و لوبول ها

به عنوان بخشی از آشنایی با آناتومی سینه، لوب و لوبول ها ساختارهای مهمی هستند که مسئول تولید شیر در سینه ها هستند.

لوب ها، غدد تخصصی کوچک و گردی هستند که حاوی سلول های تولید کننده شیر به نام آلوئول هستند، در حالی که لوبول ها مسیر های اتصال بین آن ها هستند.

آن ها دیواره های این آلوئول ها را تشکیل می دهند و هنگامی که توسط هورمون هایی مانند اکسی توسین تحریک می شوند، شیر ترشح می کنند.

لوبول ها توده ها یا خوشه های کوچکی از این آلوئول ها هستند که می توانند در هر زمانی مقدار کمی شیر تولید کنند. غدد پستانی در این ناحیه مواد مغذی را برای شیردهی نوزادان تازه متولد شده را فراهم می‌کنند.

جالب است به دانید که شیردهی پس از زایمان، به موضوع مهمی در بیشتر کشور های دنیا تبدیل شده است.

گره های لنفاوی و عروقی

آناتومی سینه شامل: اندام‌ها، بافت ‌ها و همچنین گره‌ های مختلف می باشد که  نقش‌ های اساسی را ایفا می‌کنند. از جمله این گره ها می توان به غدد لنفاوی و عروقی در سینه اشاره داشت که نقش مهمی در جریان دادن به مایعات بدن و تنظیم جریان خون دارند.

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

باید به این نکته دقت داشته باشید که این گره ها بخشی از یک شبکه پیچیده هستند که در داخل حفره قفسه سینه یافت می شوند.

  • سیستم لنفاوی از گلبول‌های سفید خونی به نام لنفوسیت ‌ها تشکیل شده است که از طریق عروق حرکت می‌کنند و در نهایت به غدد لنفاوی بزرگ‌ تری که در قسمت‌ های خاصی از بدن قرار دارند، تخلیه می‌شوند.
  • گره های عروقی شامل: عروقی هستند که خون را در اطراف بدن به اندام ها و بافت های مختلف منتقل می کنند.

غدد لنفاوی

مایعی به نام لنف در آناتومی سینه از غدد لنفاوی تولید می شود. این غدد نقش مهمی در سلامتی سینه های فرد دارند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این مایع حاوی لنفوسیت ‌ها بوده که دارای سلول‌ های ایمنی هستند که وظیفه ی آن ها مبارزه با عفونت ‌ها و سایر عوامل بیماری زا می باشد. محل قرار گیری غدد لنفاوی در زیر بغل، می باشد.

عضلات سینه

عضلات سینه

به طور کلی سینه بانوان از چهار نوع عضله بر خوردار می باشد که عبارت است از:

  • عضله پکتورالیس ماژور که ابتدایی ترین عضله در آناتومی سینه است. سایز این عضله بزرگ می باشد. این عضله از طرفی به جناغ سینه و از طرف دیگر به ترقوه متصل می شود.
  • عضله پکتورالیس مینور که همراه با سایر عضلات این ناحیه، امکان انجام حرکات ترکیبی را برای شانه و کتف فراهم آورده و به ‌عنوان عضله کمکی برای عملکرد تنفس  به کار برده می شود.
  • عضله سراتوس انتریور، که در بخش دیواره ی سینه قرار دارد. قسمت اصلی در عمق زیرین کتف و عضلات پکتورالیس قرار دارد.
  • ساب کلاویوس نیز عضله ای است که از لحاظ اندازه بسیار کوچک بوده و به طور مستقیم در زیر ترقوه تشکیل شده، به‌ شکل افقی قرار دارد. وظیفه اصلی این عضله، محافظت از ساختار های عصبی عروقی می باشد.

آناتومی بافت سینه در دوران قاعدگی

آناتومی بافت سینه در دوران قاعدگی

قاعدگی جزء ضروری زندگی یک زن است. هورمون‌ های دخیل در این فرآیند می توانند منجر به تغییرات متعددی در بدن زنان ‌شوند، از جمله این تغییرات در آناتومی و بافت سینه خواهد بود.

در طول دوران قاعدگی، افزایش هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون می تواند باعث تورم، حساس شدن یا توده ای شدن سینه ها شود. این افزایش هورمونی می تواند حتی منجر به بروز ناراحتی یا درد های شدید شود.

 


خیابان قائم مقام، روبروی بیمارستان تهران کلینیک، پلاک 147، ساختمان پارسیان، طبقه چهارم

☎  021 880 32 254 
☎  0939 73 77 913 


آناتومی سینه در دوران یائسگی

آناتومی سینه در دوران یائسگی

در دوران یائسگی، بدن زنان دچار تغییرات زیادی مانند عدم تعادل هورمونی، تغییرات در آناتومی سینه و از دست دادن بافت های چربی می شوند. در حالی که شدت این تغییرات بسته به فرد ممکن است کم یا زیاد باشد.

یائسگی یک فرآیند طبیعی در زندگی هر زنی است و تغییراتی که در بدن او ایجاد می کند بسیار مشهود است. یکی از نواحی بدن که تغییراتی زیادی بعد از یائسگی، در آن رخ می دهد، آناتومی سینه است.

این تغییرات شامل: نازک شدن پوست اطراف نوک سینه ها، کوچک شدن بافت سینه و رسوب چربی در نزدیکی ناحیه زیر بغل است. همچنین در دوران یائسگی، زنان ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، درد و حساسیت در سینه‌ های خود همراه با علائم فیزیکی صاف شدن نوک سینه‌ ها و از دست دادن فرم مستحکم سینه را تجربه کنند.

آشنایی با این تغییرات می تواند به زنان کمک کند تا بهتر از خود مراقبت کنند، تا هر گونه علائم هشدار دهنده اولیه در اسرع وقت شناسایی و با مراجعه به متخصص بر طرف نمایند.

سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در دنیا است و حتی امروزه به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

برای تشخیص، درمان و پیشگیری موثر از ابتلا به سرطان سینه، داشتن آشنایی با آناتومی سینه ضروری است.

با آگاهی از قسمت های مختلف سینه مانند سینه ها، مجاری، ماهیچه ها، بافت های چربی و فهمیدن این موضوع که هورمون‌ ها، ژنتیک یا سبک زندگی چگونه می‌توانند بر سلامت سینه ها تأثیر بگذارند، بسیار مهم می باشد.

شما به راحتی می توانید با شناخت دقیق آناتومی سینه و همچنین روش های خود مراقبتی که شامل بررسی کامل سینه های می باشد، از سلامتی سینه های خود مراقبت نمایید.

در صورتی که هر گونه مسئله غیر عادی در سینه خود احساس نمودید، به راحتی به وسیله آشنایی با آناتومی سینه، می توانید در کم ترین زمان ممکن، آن را بررسی و در صورت لزوم به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

مشاوره با خانم دکتر جلیلی فوق تخصص جراحی سینه تهران  میتواند کمک بزرگی در زمینه جراحی های مرتبط با پستان برای شما باشد

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید