ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه مردان) چیست ؟

ژنیکوماستی یک بیماری مرسوم در مردان و اغلب بزرگسالان است که ۳۶ درصد از مردان را درگیر کرده است. این بیماری به معنای بزرگ شدن سینه مردانه به صورتی نامتناسب با اعضای دیگر بدن است و به دلیل افزایش بافت مجرای استروما و بافت چربی سینه رخ می دهد. بزرگ شدن سینه آقایان ممکن است در یکی از سینه ها و یا در هر دو سینه به وجود آید. میزان رشد بیماری در هر دو سینه می تواند متفاوت باشد و لزوما یکسان نیست.



جراحی ژنیکوماستی برای چه کسانی خوب است؟

ژنیکوماستی برای افرادی که دارای شرایط زیر باشند مناسب است:

افرادی که مدتی دارو مصرف کرده اند و با این وجود در روند درمان تاثیری نداشته و راضی نیستند.

کسانی که به دلیل بافت متناقض سینه و یا درد سینه احساس ناراحتی دارند.

کسانی که کاملا از لحاظ جسمی سالم هستند.

افرادی که می دانند با جراحی درمان خواهند شد.

افرادی که سینه هایشان به طور کامل رشد کرده و رشد آن متوقف شده است. (این جراحی در نوجوانان توصیه نمی شود)

کسانی که به هیچ عنوان سیگار و یا مواد مخدر مصرف نمی کنند.


ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یک بیماری مرسوم در مردان و اغلب بزرگسالان است که 36 درصد از مردان را درگیر کرده است. این بیماری به معنای بزرگ شدن سینه مردانه به صورتی نامتناسب با اعضای دیگر بدن است و به دلیل افزایش بافت مجرای استروما و بافت چربی سینه رخ می دهد. بزرگ شدن سینه آقایان ممکن است در یکی از سینه ها و یا در هر دو سینه به وجود آید. میزان رشد بیماری در هر دو پستان می تواند متفاوت باشد و لزوما یکسان نیست.


علل به وجود آمدن بیماری ژنیکوماستی چیست؟

دلایل بسیار زیادی برای به وجود آمدن عارضه ژنیکوماستی وجود دارد. رایج ترین علت های آن به صورت زیر است: افزایش وزن زیاد زمینه ارثی داشتن بیماری هایی مانند بیماری های کبدی تغییرات هورمونی به دلیل تاثیرات جانبی ناشی از مصرف برخی از داروها مصرف داروهای استروئیدی مصرف ماری جوانا گاه فرد برای درمان بزرگی سینه به دکتر مراجعه می کند و متوجه می شود به علت دارا بودن بیماری دیگری مثل بیماری های کبدی به این عارضه دچار شده است.


ژنیکوماستی چگونه انجام می گیرد؟

برای مشکل بزرگ شدن پستان در مردان، جراحی ژنیکوماستی درمان قطعی محسوب می‌شود، کافی است به پزشک متخصص جراحی‌های زیبایی یا عمومی، مراجعه نمایید. جراحی یکی از روش های درمان بزرگی سینه یا همان ژ‌نیکوماستی در مردان است. در این روش می‌توان با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه نوک سینه، چربی و بافت‌های اضافی را از سینه خارج کرد.

در برخی مواقع می‌توان از دستگاه لیپوساکشن برای خارج کردن چربی استفاده کرد. لازم به ذکر است که جای زخم در این شرایط مشخص نخواهد بود. مدت زمان انجام این جراحی نهایتا دو ساعت خواهد بود که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بعد از انجام عمل جراحی نیاز به بستری شدن در بیمارستان نبوده و فرد می‌تواند به خانه برود. بعد از انجام جراحی فرد باید تا 2 هفته از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کند.


علایم ژنیکوماستی کدام اند؟

تورم غیرعادی بافت سینه

بزرگ‌ شدن یکی از سینه ها و یا هر دو

حساسیت نسبت به تماس فیزیکی

احساس درد در ناحیه سینه

تجمع چربی به صورت موضعی

ترشح مایعات از نوک سینه

پوست اضافه

شاید برای شما اطلاعات بیشتر در مورد جراحی ابدومینوپلاستی جالب باشد بنابراین توصیه میکنیم مقاله بهترین دکتر ابدومینوپلاستی در تهران را مطالعه بفرمایید


ژنیکوماستی خفیف

ژنیکوماستی خفیف یا بیماری بزرگ شدن سینه بیماری است که اغلب بین مردان و پسران و در سن بلوغ شایع است که به دلیل اختلال در غدد درون ریز است و می­توان گفت جزو علائم رایج بشمار می رود.

البته این مساله نگران کننده نیست و معمولا در عرض چند ماه، خود به خود رفع می شود. این عارضه ممکن است در هر دو سینه رخ دهد. از نشانه های ظاهری این بیماری این است که نوک سینه ها در مردان برجسته می شود.


بزرگی سینه مردانه چه تاثیری بر زندگی بیمار دارد؟

بزرگ شدن سینه ها در آقایان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و خجالت، بروز اضطراب و مشکلات عملکردی و ناراحتی های روانی می شود.

در نظر داشته باشید که عدم درمان این بیماری ممکن است آن را به بیماری بدخیم تبدیل کند. به همین دلیل ژنیکوماستی یکی از رایج ترین دلایل مراجعه آقایان و مشاور پزشکی برای بهبود وضعیت سینه ها است.


مشاوره با خانم دکتر جلیلی فوق تخصص جراحی سینه تهران  میتواند کمک بزرگی در زمینه جراحی های مرتبط با پستان برای شما باشد


روش درمان ژنیکوماستی به چه صورت است؟

دو روش برای درمان بیماری بزرگ شدن سینه مردان بسیار رایج است:

1-درمان دارویی

درمان دارویی اغلب در مراحل اولیه بیماری و در زمان پرولیفراتیو مورد استفاده قرار می گیرد که در این مرحله نیز موثرتر است. در صورتی که پس از دوره دارو درمانی پیشرفت چندانی در روند بیماری مشاهده نکردید و یا بیماری چندین سال ادامه پیدا کرد، بهتر است روش جراحی را انتخاب کند.


چه مواردی را پیش از عمل باید رعایت کنید؟

مواردی همچون:

در نظر داشته باشید، در صورتی که وزن بالایی دارید، باید به وزن ایده آل خود برسید و حتما وزن خود را کاهش دهید. طی این فرایند ممکن است دیگر نیاز به انجام جراحی نداشته باشید.

در مورد داروهایی که مصرف می کنید با جراح سینه خود مشورت کنید. زیرا ممکن است نیاز باشد تا مصرف برخی از آن ها را متوقف کنید.

به هیچ عنوان سیگار نکشید و یا از مواد مخدر استفاده نکنید.

تاریخچه کاملی از موارد پزشکی گذشته خود شامل داروهایی که مصرف کرده اید و یا در حال مصرف آن هستید، تهیه کنید و جراح خود را از هر گونه بیماری، آلرژی و هر موردی که فکر می کنید در روند درمان موثر است، آگاه کنید.

ممکن است از شما بخواهند موادی مانند سیر و جینسینگ را مصرف نکنید. چرا که ممکن است به علت خاصیت التهابی که دارند در بیهوشی اثر منفی بگذارند.

قبل از انجام جراحی آزمایش خون، آزمایش اشعه ایکس و الکتروکاردیوگرافی را برای اطمینان از عمل کرد مثبت قلب انجام دهید.


آیا عمل ژنیکوماستی شامل بیمه می شود؟

عمل زیبایی شامل بیمه نمی شود و ژنیکوماستی نیز تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار نمی گیرد حتی اگر در بیمارستان دولتی انجام شود. انجام عمل ژنیکوماستی در هر فرد متفاوت است و انجام آن هزینه بالایی دارد. عوامل موثر در تعیین هزینه ژنیکوماستی شامل عواملی چون دستمزد پزشک، هزینه کلینیک و یا بیمارستان و شرایط فیزیکی بیمار بستگی دارد. توصیه دکتر جلیلی به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که با نشانه‌های این بیماری در خود، هر چند کم مواجه شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. علت ایجاد ژنیکوماستی را دریابید و مراحل درمان را با مراقب هایی که در بالا ذکر کردیم طی کنید و در انتخاب جراح خود حساسیت به خرج دهید. در غیر این صورت، بهتر است که از رویکرد درمان ژنیکوماستی با ورزش در همان مراحل اولیه، جهت کنترل بیماری استفاده نمایید.

 

 

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید