توده های خوش خیم پستان

توده های خوش خیم پستان پدیده ای است که به طور فزاینده ای در زنان مشاهده می شود. توده خوش خیم پستان که به آن تغییرات فیبروکیستیک سینه نیز گفته می شود، می تواند هم در زنان و هم در مردان رخ دهد، اما در زنان شایع تر است.

این وضعیت باعث ایجاد توده های غیر سرطانی یا مناطق ضخیم شده در بافت پستان است.

اگر چه توده های خوش خیم پستان می توانند با ناراحتی یا درد همراه باشند، اما به ندرت سرطانی هستند. تشخیص صحیح هرگونه توده یا تغییری که ممکن است در معاینه فیزیکی پستان ها یا معاینه از طریق تصویربرداری از قبیل: سونوگرافی یا ماموگرافی مشخص می شوند، مهم است.

یک متخصص سرطان با تجربه می تواند به تعیین این که آیا توده ممکن است نیاز به بررسی بیشتری از طریق بیوپسی برای تشخیص و درمان داشته باشد، کمک نماید. در نظر داشته باشید در مواجه با توده های خوش خیم پستان، باید اقدامات احتیاطی انجام شود تا مطمئن شویم که این توده نشانه چیز جدی تری نیست.

در صورت کشف توده خوش خیم پستان، عواملی مانند سن، سابقه خانوادگی سرطان و ... بررسی می شوند.

توجه داشته باشید که دانستن علائم و عوامل خطر آفرین برای توده های خوش خیم پستان می تواند به شما کمک کند که بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه پیشنهاد می کنم همراه ما باشید چرا که در این مطلب به بررسی سیر تا پیاز توده های خوش خیم پستان خواهیم پرداخت.

ساختمان سینه

ساختمان پستان

ساختمان پستان، نقش مهمی در سلامت و تندرستی کلی فرد دارد. دانستن انواع مختلف توده‌ های خوش‌خیم سینه و ویژگی ‌های آن ها می‌تواند به تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی کمک نماید. توده ‌های خوش‌خیم پستان، توده‌ هایی هستند که می‌توانند به دلایل مختلف در سینه‌ های زنان ایجاد شوند.

مکانیسم های زمینه ای این توده ها می تواند تغییرات فیبروکیستیک، فیبروآدنوم یا حتی ناشی از کیست باشد. برای زنان ضروری است که آناتومی و فیزیولوژی ساختمان پستان خود را بشناسند تا بتوانند متوجه شوند این توده ها کجا و چرا ایجاد می شوند.

علاوه بر این، آگاهی از گزینه های درمان توده خوش خیم پستان مفید است. به طور کلی ساختمان پستان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

• پوست
  • بافت غده ای
  • بافت همبند

بیرونی ترین لایه سینه، پوست است که یک سد محافظ در برابر عناصر خارجی مانند کثیفی و آلودگی ها ایجاد می نماید. در زیر پوست، توده ای از بافت غده به نام لوبول ها قرار دارد که با غدد و مجاری تولید کننده شیر، پر شده است که به نوک پستان متصل می شوند.

اطراف این اجزاء بافت همبند، قرار دارد که به تثبیت ساختار های داخلی کمک می کند و آن ها را به هم متصل می نماید.

نوک پستان

ساختار پستان منعکس کننده آناتومی زیرین است که از نوک پستان، آرئول، تشکیل غدد، رباط کوپر و بافت چربی تشکیل شده است. نوک پستان، بیرونی ترین نقطه سینه بوده و زمانی تشکیل می شود که ماهیچه های زیرین آن منقبض می شوند.

به دلیل بیرون زدگی از سینه، به عنوان دریچه ای برای شیردهی در زنان عمل می کند. نوک پستان می تواند اندازه ها و شکل های مختلفی داشته باشد که ممکن است در بین افراد و در دوران بارداری یا سایر تغییرات هورمونی متفاوت باشد.

بررسی توده های سینه در خانم ها

در مورد موضوع بررسی توده های سینه در خانم ها، باید توجه داشته باشید که توده های سینه در زنان که اکثرا آن ها خوش خیم هستند، بسیار شایع می باشد. مشخص کردن برخی توده ‌های پستان با استفاده از تصویر برداری و همچنین از طریق معاینه فیزیکی، امری مهم و حیاتی می باشد.

بنابراین، مهم است که اهمیت تشخیص دقیق این ضایعات و درمان صحیح آن ها را بشناسیم، زیرا تشخیص ضعیف می تواند منجر به پیامد ها یا عوارض دراز مدت شود.

توده های خوش خیم پستان

اگرچه بیشتر توده های پستان خوش خیم هستند، اما می توانند باعث نگرانی زیادی برای بانوان شوند. معمولاً توده‌ های خوش‌خیم پستان به شکل صاف و متحرک هستند که سایز آن ها در کوچک ترین حد خود به اندازه یک نخود تا بزرگ ‌ترین حد خود که به اندازه یک تخم‌ مرغ می باشد.

دلایل مختلفی برای تشکیل توده های خوش خیم وجود دارد، از جمله این دلایل می توان به: تغییرات فیبروکیستیک (تغییرات غیر سرطانی در بافت پستان)، کیست ها (کیسه های پر از مایع) و فیبروآدنوم (توده های جامد در پستان متشکل از بافت غده ای و همبند) اشاره کرد.

توده های بینابینی پستان

توده ‌های بینابینی پستان که ضایعات بافت متراکم نیز نامیده می‌شوند، ناحیه ‌ای از ناهنجاری است که در بافت پستان دیده می‌شود. این توده ها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند و علائم متعددی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده وجود آن ها باشد.

از علائم توده های بینابینی می توان به: درد موضعی، تورم، ترشح از نوک پستان و برآمدگی در سینه ها می باشد. از علائم دیگر نیز می توان به: فرو رفتگی پوست، قرمزی یا تاول و همچنین تغییر در شکل یا اندازه نوک پستان باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به سرعت به یک متخصص با تجربه مراجعه نمایید زیرا تشخیص زود هنگام، کلید درمان موفقیت آمیز است.

توده های بدخیم پستان

توده های بدخیم پستان تجمع غیرطبیعی سلول ها در پستان هستند. این توده ها معمولاً بدخیم هستند و در صورت عدم درمان می توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد نمایند.

علائم توده بدخیم پستان می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل تغییر در اندازه یا شکل، درد، قرمزی یا تغییر رنگ پوست باشد. توجه داشته باشید در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی در سینه خود با پزشک متخصص در این زمینه، مشورت نمایید. بدون شک، تشخیص و درمان به موقع می تواند به جلوگیری از بد تر شدن بیشتر وضعیت سینه کمک نماید.

☎  021 880 32 254
☎  0939 73 77 913

انواع توده های خوش خیم پستان

سرطان سینه خوش خیم که به آن ها تومورهای غیر سرطانی نیز گفته می شود، شامل کیست ها و فیبروم و... هستند که در بافت سینه ظاهر می شوند. این موارد را می توان با معاینه فیزیکی یا ماموگرافی شناسایی کرد.

درک انواع مختلف توده های خوش خیم پستان مهم است تا به توان در همان ابتدا، بهترین روش درمان را انتخاب نمود. در ادامه به بررسی انواع توده های خوش خیم پستان خواهیم پرداخت.

توده های خوش خیم پستان را می توان به کیست، فیبروآدنوم، تغییر فیبروکیستیک، ماستالژی حلقوی، اکتازی مجرای و نکروز چربی طبقه بندی کرد. هر کدام از توده های خوش خیم، ویژگی های متمایزی دارند که همین تمایز به تشخیص بهتر آن ها کمک خواهد کرد.

1. کیست ها معمولاً بی ضرر هستند و هیچ گونه اختلالی در بافت های مجاور ایجاد نمی کنند.
  2. فیبروآدنوم ها توده های محکمی هستند که از بافت غده ای تشکیل شده اند.
  3. ماستالژی حلقوی ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث حساس شدن یا دردناک شدن نواحی سینه می شود
  4. اکتازی مجرای زمانی رخ می دهد که دیواره های غدد تولید کننده شیر نازک شوند.
  5. نکروز چربی ممکن است در مناطقی رخ دهد که بافت های چربی به دلیل جراحت یا جراحی آسیب دیده اند.

علائم توده های خوش خیم سینه

توده‌های خوش‌خیم سینه، به طور کلی به مجموعه ‌ای از سلول‌ ها در سینه گفته می شود که معمولاً غیرسرطانی هستند. توده های خوش خیم سینه می توانند به دلایل مختلفس ایجاد شوند و علائم متعددی را به همراه داشته باشند.

از جمله علائم توده های خوش خیم سینه عبارت اند از:

•  خارش
  •  حساسیت
  •  تورم
  •  ترشح از نوک پستان
  •  تغییرات پوستی

در نظر داشته باشید که شایع‌ترین علامت این توده ها، توده ‌ای بدون درد و توپر است که معمولاً در طی خود آزمایی توسط خود، معاینه فیزیکی توسط متخصص و یا توسط ماموگرافی مشاهده می ‌شود.

چه زمانی توده های خوش خیم سینه جراحی می شوند؟

توده ‌های خوش‌خیم پستان، توده ‌هایی در سینه هستند که هیچ گونه خطری مبنی  بر سرطانی بودن ندارند. ماموگرافی و اسکن اولتراسوند می تواند به تشخیص توده های خوش خیم کمک نماید،

اما در برخی موارد ممکن است برای اطمینان از خوش خیم بودن آن ها نیاز به عمل جراحی باشد. پزشکان همچنین ممکن است در صورتی که توده باعث ناراحتی یا درد شود، بیش از حد بزرگ باشد همچنینبا وجود سایر درمان ‌ها، وضعیت قبلی ادامه داشته باشد، عمل جراحی بهترین گزینه می باشد.

در این موارد، مهم است که با متخصص خود مشورت نمایید تا در مورد مزایا و معایب و همچنین خطرات مربوط به برداشتن توده، شما را آگاه نماید.

•  با دکتر رقیه جلیلی، بهترین جراح سرطان سینه در تهران، همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد سرطان پستان بدست آورید

☎  021 880 32 254
    ☎  0939 73 77 913

آدرس : تهران خیابان قائم مقام، روبروی بیمارستان تهران کلینیک، پلاک 147، ساختمان پارسیان، طبقه چهارم

پیشگیری از ابتلا به بیماری های پستان

بیماری های پستان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که امروزه زنان با آن مواجه هستند. تخمین زده می شود که از هر 8 زن، 1 زن در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شود.

در حالی که شناسایی زودهنگام علائم و دریافت درمان های به موقع می تواند در بسیاری از موارد به بهبود نتیجه کمک کند، مهم است که به خاطر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.

انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به هر نوع بیماری پستان، به تضمین آینده ای سالم تر برای زنان کمک زیادی می کند.

اقدامات ساده ای مانند خودآزمایی منظم، انتخاب سبک زندگی سالم، اجتناب از قرار گرفتن در معرض پرتوهای غیرضروری و پیروی از دستورالعمل های غربالگری می تواند تا حد زیادی عوامل خطر مرتبط با بیماری های پستان را کاهش دهد و به تشخیص زودهنگام کمک نماید.

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های پستان، حفظ فعالیت بدنی منظم، پیروی از عادات غذایی سالم و گنجاندن معاینه پستان در مراقبت از خود است.

فعالیت بدنی منظم با تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از چاقی، دو عامل خطر رایج برای بسیاری از مشکلات پستان، به کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های پستان کمک می‌کند.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از میوه ها و سبزیجات و همچنین غلات سالم، آجیل و پروتئین باشد، می تواند به حفظ وزن مطلوب بدن کمک نماید و در عین حال ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای تعادل هورمونی مناسب را در بدن تامین کند. علاوه بر این، انجام معاینات منظم به افراد کمک می کند تا علائم اولیه تومور ها یا توده ‌های بالقوه را در سینه‌ های خود تشخیص دهند.

بیشتر بدانید: جراحی سینه