لامپکتومی چیست؟

لامپکتومی چیست؟

لامپکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن بافت سرطانی پستان به همراه لبه‌ای از بافت طبیعی اطراف آن است که حاشیه جراحی نامیده می‌شود . این روش بقیه پستان و همچنین احساس در سینه را حفظ می کند.



پزشک شما همچنین ممکن است از آن به عنوان برداشت موضعی گسترده، برداشتن سگمنتال یا ماستکتومی جزئی یاد کند. جراحان سرطان سینه  پیشرو در توسعه دستورالعمل های ملی برای استفاده از لامپکتومی بوده اند.

اگر سرطان سینه مهاجم دارید و کمتر از 70 سال سن دارید، لامپکتومی همیشه با پرتودرمانی در پستان دنبال می‌شود.

جراحان پستان ما لامپکتومی را به عنوان یک روش جراحی سرپایی انجام می دهند، به این معنی که شما می توانید در همان روزی که عمل خود را انجام داده اید به خانه بازگردید. ما لامپکتومی را در تهران ارائه می دهیم.

درمان‌های دیگری که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید، از جمله پرتودرمانی، در بسیاری از مکان‌های مناسب ما در تهران در دسترس هستند .

  • چه کسانی کاندید عمل لامپکتومی هستند؟
  • آیا غدد لنفاوی در حین لامپکتومی برداشته می شوند؟
  • محلی سازی دانه رادیواکتیو چیست؟
  • لامپکتومی اکسیزیون مجدد چیست؟
  • ریکاوری لامپکتومی چگونه است؟
  • آیا بعد از لامپکتومی به تخلیه جراحی نیاز دارم؟
  • چگونه لامپکتومی ظاهر سینه من را تغییر می دهد؟
  • آیا پس از لامپکتومی به درمان اضافی نیاز دارم؟

چه کسانی کاندید عمل لامپکتومی هستند؟

لامپکتومی معمولاً برای زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه و تازه تشخیص داده شده توصیه می شود مانند:

مرحله اول سرطان سینه
مرحله دوم سرطان سینه
DCIS (کارسینوم مجرای درجا)
چند عامل دیگر وجود دارد که تعیین می کند آیا شما کاندیدای خوبی هستید یا خیر:

تومور شما نسبت به اندازه سینه شما کوچک است
تومور شما در یک ناحیه از سینه شما قرار دارد
شما می توانید پس از لامپکتومی تحت پرتودرمانی قرار بگیرید
برای زنان با تومورهای بزرگتر، تیم سرطان سینه  چندین روش را ارائه می دهد که می تواند لامپکتومی را ممکن کند.

انکولوژیست های پزشکی گاهی اوقات می توانند از شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور استفاده کنند. به این شیمی درمانی نئوادجوانت می گویند .
علاوه بر این، جراحان پلاستیک ما ممکن است بتوانند بازسازی جزئی سینه را که به عنوان جراحی انکوپلاستیک نیز شناخته می‌شود، در طول لامپکتومی انجام دهند. در صورت امکان، این رویکرد به ما امکان می دهد بدون نیاز به ماستکتومی به یک نتیجه زیبایی برای شما برسیم .
 


آیا غدد لنفاوی در حین لامپکتومی برداشته می شوند؟

زنان مبتلا به سرطان تهاجمی پستان معمولاً یک یا چند غدد لنفاوی از ناحیه زیر بغل در حین لامپکتومی برداشته می‌شوند. این گره‌ها که گره‌های نگهبان نامیده می‌شوند، اولین غدد لنفاوی هستند که سلول‌های سرطانی در صورت خروج از پستان به سمت آن‌ها حرکت می‌کنند. این کار به این دلیل انجام می شود که پزشک شما بتواند بررسی کند که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.

زنان مبتلا به DCIS که تحت لامپکتومی قرار می گیرند نیازی به برداشتن غدد لنفاوی ندارند.


محلی سازی دانه رادیواکتیو چیست؟

مکان یابی دانه های رادیواکتیو تکنیکی است که برای شناسایی و حذف سرطان های کوچک سینه که در ماموگرافی یا سونوگرافی تشخیص داده می شوند، اما توسط جراح شما در طول معاینه پستان قابل لمس نیستند، استفاده می شود.

این روش می تواند تا یک هفته قبل از لامپکتومی انجام شود. یک رادیولوژیست یک دانه کوچک رادیواکتیو به اندازه یک دانه برنج در سینه شما قرار می دهد تا محل دقیق سرطان را مشخص کند. دانه کاشته شده حاوی مقدار کمی اشعه است که به جراح شما کمک می کند تا سرطان را در زمان جراحی با استفاده از دستگاه تشخیص اشعه دستی پیدا کند.

در طی لامپکتومی، دانه توسط جراح شما برداشته می شود.


لامپکتومی اکسیزیون مجدد چیست؟

لامپکتومی اکسیزیون مجدد به دومین عمل جراحی اطلاق می شود که برخی از زنان در زمانی که نتایج پاتولوژی آنها برای سلول های سرطانی در حاشیه (بافت سالم اطراف تومور که در طی لامپکتومی برداشته می شود) مثبت می شود.

برداشت مجدد به این معنی است که جراح محل جراحی را مجدداً باز می کند تا حاشیه بافت اضافی را بردارد، با هدف به دست آوردن حاشیه ای که بدون سرطان باشد. گاهی اوقات به این عمل «پاک کردن حاشیه ها» می گویند.

در ، جراحان ما در ایجاد دستورالعمل هایی برای نجات زنان از این جراحی دوم در مواردی که نیازی به آن نیست، پیشرو بوده اند.


ریکاوری لامپکتومی چگونه است؟

بهبودی از لامپکتومی برای هر زن متفاوت است. زمان بهبودی پس از جراحی می تواند از چند روز تا یک هفته متغیر باشد.

پس از لامپکتومی بدون بیوپسی غدد لنفاوی، احتمالاً به اندازه کافی احساس خوبی دارید که پس از دو یا سه روز به سر کار خود بازگردید. معمولاً بعد از یک هفته می توانید فعالیت های بدنی معمولی مانند رفتن به باشگاه را از سر بگیرید.
پس از لامپکتومی با بیوپسی غدد لنفاوی، ممکن است برای بهبودی نیاز به یک هفته مرخصی از محل کار داشته باشید.
همانطور که در حال بهبودی هستید، ممکن است چندین احساس مختلف در سینه خود احساس کنید. برخی از نمونه‌های رایج عبارتند از: حساسیت، بی‌حسی، و پیچ‌خوردگی. این احساسات معمولاً می آیند و می روند و با گذشت زمان، معمولاً در چند ماه اول پس از جراحی کاهش می یابند. همانطور که به بهبود ادامه می دهید، ممکن است بافت اسکار را در امتداد محل برش خود احساس کنید. احساس سختی خواهد داشت. این امر رایج است و باید طی چند ماه آینده نرم شود.

درباره مواردی که باید قبل، در طول و بعد از لامپکتومی بدون بیوپسی غدد لنفاوی و لامپکتومی با بیوپسی غدد لنفاوی انتظار داشته باشید، بیشتر بدانید .


آیا بعد از لامپکتومی به تخلیه جراحی نیاز دارم؟

درن جراحی یک لوله تخلیه لاستیکی است که در حین جراحی برای جمع آوری مایع اضافی که در ناحیه ای که تومور برداشته شده است جمع می شود. زهکش به یک لامپ پلاستیکی متصل است که می تواند مایع را مکش کند.

در ، پس از لامپکتومی یا پس از لامپکتومی با بیوپسی غدد لنفاوی، در درن های جراحی را ترک نمی کنیم.


چگونه لامپکتومی ظاهر سینه من را تغییر می دهد؟

در بسیاری از موارد، لامپکتومی باعث ایجاد اسکار یا تغییرات بسیار کمی در سینه می شود. اگر جراحی بیشتر درگیر باشد، راه های مختلفی برای بهبود ظاهر سینه وجود دارد. گزینه‌ها شامل لیفت سینه، جراحی کوچک کردن سینه، تنظیم مجدد بافت، و در برخی موارد، جراحی پلاستیک زیبایی روی سینه دیگر برای شبیه‌سازی آن‌ها می‌شود.


آیا پس از لامپکتومی به درمان اضافی نیاز دارم؟

پزشکان سرطان به طور معمول توصیه می کنند که زنان زیر 70 سال که لامپکتومی را انتخاب می کنند نیز پرتودرمانی در پستان آسیب دیده دریافت کنند. این کار برای از بین بردن سلول‌های سرطان پستان سرگردان که پس از جراحی باقی می‌ماند و جلوگیری از عود سرطان است. نشان داده شده است که این رویکرد که به عنوان درمان حفظ پستان نیز شناخته می شود، در درمان سرطان پستان در مراحل اولیه به اندازه ماستکتومی موثر است.

تیم های پرتودرمانی در مراقبت از زنان مبتلا به سرطان سینه بسیار با تجربه هستند. ما یکی از معدود مراکزی هستیم که تیم اختصاصی و تخصصی اشعه را صرفاً بر روی درمان سرطان سینه متمرکز کرده است.

درباره رویکرد ما به پرتودرمانی برای سرطان سینه بیشتر بدانید.

بسیاری از زنان از درمان های دارویی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند یا هورمون درمانی نیز سود می برند. هدف همه این درمان ها کاهش خطر عود سرطان سینه (عود) یا متاستاز (گسترش) است.

توصیه های بهترین جراح سرطان سینه در تهران  برای درمان دارویی بر اساس ویژگی های مولکولی سرطان سینه شما است.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید