چه زمانی از سونوگرافی سینه استفاده می شود؟

چه زمانی از سونوگرافی سینه استفاده می شود؟

سونوگرافی معمولاً به عنوان یک آزمایش غربالگری معمول برای سرطان سینه استفاده نمی شود. اما می تواند برای مشاهده برخی تغییرات سینه، مانند توده ها (به ویژه آنهایی که در ماموگرافی قابل احساس هستند، اما دیده نمی شوند) مفید باشد.


سونوگرافی می تواند به ویژه در زنان با بافت سینه متراکم مفید باشد ، که می تواند دیدن نواحی غیر طبیعی در ماموگرافی را دشوار کند. همچنین می توان از آن برای مشاهده بهتر ناحیه مشکوکی که در ماموگرافی دیده شده است استفاده کرد.

سونوگرافی مفید است زیرا اغلب می تواند تفاوت بین توده های پر از مایع مانند کیست (که احتمال سرطانی بودن آنها بسیار کم است) و توده های جامد (که ممکن است برای اطمینان از سرطان نبودن آنها نیاز به آزمایش بیشتری داشته باشد) را تشخیص دهد.

سونوگرافی همچنین می تواند برای کمک به هدایت سوزن بیوپسی به ناحیه ای از پستان استفاده شود تا بتوان سلول ها را خارج کرد و از نظر سرطان آزمایش کرد. این را می توان در غدد لنفاوی متورم زیر بازو نیز انجام داد.

سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است و انجام آن نسبتاً آسان است و فرد را در معرض تشعشع قرار نمی دهد. همچنین نسبت به سایر گزینه های تست هزینه کمتری دارد.

سونوگرافی سینه چگونه انجام می شود؟

اغلب، سونوگرافی با استفاده از یک ابزار دستی و گره مانند به نام مبدل انجام می شود. ابتدا یک ژل روی پوست و/یا مبدل گذاشته می شود و سپس مبدل روی پوست حرکت می کند. امواج صوتی را می‌فرستد و پژواک‌ها را در حالی که از بافت‌های بدن در عمق‌تر زیر پوست پرتاب می‌کنند، می‌گیرد. این پژواک ها به صورت تصویر روی صفحه کامپیوتر ساخته می شوند. ممکن است زمانی که مبدل روی پوست شما حرکت می کند فشاری احساس کنید، اما نباید دردناک باشد.

سونوگرافی خودکار پستان (ABUS) یک گزینه در برخی از مراکز تصویربرداری است. این تکنیک از یک مبدل بسیار بزرگتر برای گرفتن صدها تصویر که تقریباً کل سینه را می پوشاند استفاده می کند. ABUS ممکن است گاهی اوقات به عنوان یک معاینه غربالگری اضافی برای زنانی که سینه های متراکم دارند انجام شود. همچنین ممکن است در زنانی که یافته های غیرطبیعی در سایر آزمایشات تصویربرداری دارند یا دارای علائم پستان هستند استفاده شود. هنگامی که ABUS انجام می شود، اغلب به یک سونوگرافی دستی دوم نیاز است تا تصاویر بیشتری از مناطق مشکوک دریافت شود.

نتایج سونوگرافی پستان چگونه گزارش می شود؟

پزشکان از همان سیستم استاندارد برای توصیف نتایج ماموگرافی، سونوگرافی سینه و ام آر آی سینه استفاده می کنند. این سیستم (به نام سیستم گزارش و داده تصویربرداری پستان یا BI-RADS ) نتایج را به دسته‌های 0 تا 6 مرتب می‌کند.

با مرتب‌سازی نتایج در این دسته‌ها، پزشکان می‌توانند آنچه را که در سونوگرافی پیدا می‌کنند با استفاده از کلمات و اصطلاحات مشابه توصیف کنند. این باعث می شود که ارتباط در مورد نتایج این آزمون و پیگیری بعد از آزمایش ها بسیار آسان تر شود.

برای جزئیات بیشتر در مورد دسته‌های BI-RADS، به درک گزارش ماموگرافی مراجعه کنید . در حالی که دسته‌ها برای هر یک از این تست‌های تصویربرداری یکسان هستند، مراحل بعدی توصیه‌شده بعد از این آزمایش‌ها ممکن است متفاوت باشد.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید